صنعت خرده‌فروشی این روزها نیازمند آن است که خود را با مصرف‌کنندگان در یک محیط تجاری تک‌کاناله سازگار کند. حجم داده‌های به دست آمده از نقاط تماس مختلف با مشتری و کانال‌های خرده‌فروشی، به دانشمندان علوم داده این فرصت را می‌دهد که ۵ پی (۵Ps) معروف بازاریابی – یعنی مکان (place)، افراد (People)، محصول (Product)، قیمت (Price) و ترویج (Promotion) – را مورد بازنگری قرار دهند و تجربه خرید یکپارچه‌ای ارائه کنند.

تجزیه و تحلیل نسل جدید داده‌ها به خرده‌فروشان این امکان را می‌دهد که ترکیب بهینه‌ای از ۵ پی بازاریابی را تعیین کنند و کسب‌وکار تولیدکننده-محور را به مدلی با محوریت مشتری تغییر دهند. قابل توجه است که تفکر طراحی مسیر را برای یک تجربه خرید سفارشی هموار می‌سازد، درحالی‌که یادگیری ماشینی و الگوریتم‌ها امکان تست کردن سریع و در نتیجه به حداکثر رساندن ارزش در هر یک از پی‌ها را فراهم می‌آورند.

مکان: بنگاه‌های خرده‌فروش که کالاهای مصرفی سریع‌الانتقال تولید می‌کنند، باید یک مدل مناسب برای همه مکان‌ها و زمان‌ها داشته باشند تا در اختیار خریداران نسل جدید باشند. با اینکه تک‌کاناله بودن یک الزام در کسب‌وکار است، اما مساله قدیمی «چه چیزی را در کجا قرار دهیم» هم باید در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین یا هر کانال دیجیتال دیگری که خریدار انتخاب می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.